Stereotypt
Varje dag när jag åker till jobbet, klivit av tunnelbanan och åker rulltrappan upp ljuset (förhoppningsvis i alla fall) står jag där och tittar på reklamen som sitter längs väggarna. Det är allt från reklam för näsdroppar, smycken, kläder till Pressbyrån, Situation Stockholm och nu Mitt Universitetet. För er som inte vet vad Mitt Universitetet är så är det ett universitet beläget i Norrland och som har fyra campus (så vitt jag känner till i alla fall). Härnösand, Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik.
De kör just nu med en reklam bestående av tre olika posters. Texterna är:
* Det är aldrig långt till ett jobb efter utbildningen
* Det är aldrig långt till skidbacken från campus
* Det är aldrig långt till kulturlivet efter studierna.
Varje poster pryds även av en ung person, tja, en student. De ser ut som följande:
* En kille med halvlångt hår och stor ytterjacka
* En mörkhyad tjej med stort lockigt hår
* En blond "normal" svensk tjej
Och här kommer det trista med den här reklamen. De är så djälva stereotypt ihopparade med bilderna.
Det är killen som inte har långt till skidbacken, mörkhyade som inte har långt till kulturlivet och svenska tjejen som har nära till ett jobb efter studierna. Hade ju varit mer intressant om det varit den mörkhyade som hade haft nära till jobbet, killen till kulturlivet och tjejen till skidbakcen. En bra idé som tyvär inte följdes hela vägen ut.
Fridens!
Håller med dej i ditt "tänk". Jag har inte sett den reklamen, men reklam är ett väldigt stereotypt område.
Jag har läst vad du skrivit ett tag nu och gillar din stil!:)
Håller också med, men.....om man nu vänder på hela pannkakan så är det ju meningen att folk ska reagera på reklam. Det är ju det som är hela poängen att folk ska komma ihåg produkt eller budskap och det har de ju lyckats med i ditt fall.
Men det är du som studerat sånt här och inte jag, men det var min tanke på ett stereotypt ihop parande.
/P