Varför så fåniga?

Alla har vi laster. En del röker, andra kan inte hålla sig från choklad. En del bara måste motionera (den lasten skulle jag gärna vilja ha!) och andra kan inte leva utan att få shoppa skor.

Själv älskar jag tidningar. Av alla de sorter. Jag premumerar just nu på 4 och då har jag begränsat mig och en har jag faktiskt fått i julklapp. Dessutom köper jag en massa tidningar utöver det. Det finns i stort sett inte en tidning inom kategoerierna mat, inredning, tjej, kvinna, dam tidning som jag inte köpt. Många av dem ratar jag efter ett köp, vissa köper jag regelbundet och andra får duga när jag redan köpt och läst alla mina favoriter.

Så jag bläddrar mig igenom ett och modereportage och förundras alltid över en sak - modellernas poser. Vad är det med dem egentligen? De ser ju ut som att de har fått kroppen styckad och sedan hopmonterad i all hast. Och varför ska de så ofta kuta med ryggen så de ger ringare i Notredame att framstå som ett under av hållning? Jag har också sett mycket på Top Modell och det är alltid ett evigt tjatande om att de måste se "editorial" ut i motsatts till "comersial". 

Det verkar finnas något i den där branchen om att ska man kunna tilltala kvinnor så måste det se konstigt ut. Det får absolut inte se sexigt ut eller säljbart. Varför? Personligen tycker jag det ser fånigt ut och jag blir i brist på bättre ord "osugen" på kläderna. Jag känner mig lite förnärmad och nervärderad. Kan jag inte se kläderna om kvinnan inte gör sig fånig och på något sätt ska avdramatisera sig själv? Kan jag som kvinna och potensiell köpare och kunde inte se förbi en normal vacker kvinna och se kläderna, är det det som de är rädda för? Kan kvinnor inte vara vackra och stolta inför varandra?

Jag förstår det inte och jag tycker det är fruktansvärt fånigt. Men det kanske bara är jag.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Det är inte bara du, vi är nog många som håller med dej. Tyvärr sprider poserna sig och när tonåringarna ska ta sina egobilder, som det flesta tjejer underhåller sig med, så svankar de med ryggen, ut men rumpan och putar med läpparna och stramar med bröstet. Ingen naturlig hållning där inte.

/P

2008-08-23 @ 11:37:24
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Annelie

Åh jag håller med dig vad det gäller tidningar! I love them! Min favorit just nu är Tara, och så har jag precis börjat prenumerera på två till: Laga Lätt och ToppHälsa.



Detta med modellposer. Jag tror att det hela är en del av retrovågen. På 80-talet var det faktiskt oxå inne med dessa fullkomligt onaturliga poser som inte får varken modellerna eller kläderna att framstå som klädsamma...bara strange liksom!



Kram a

2008-09-11 @ 11:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0