Tantvarning

Jag blir inte mer än 36 år i sommar, men ändå finns där ibland små tant-vibbar.

Nyårsafton var ett lysande exempel på det. Där stod vi och tittade på fyverkerierna som smälldes över stan. Vi hade inga själva med oss ut, utan tittade på det som skjöts upp på andra håll. Efter en liten stund dyker det upp brevid oss som smäller av lite fjäser. Och med en gång börjar jag muttra saker som "jojo, den var ju just fint förankrad, utgör en livsfara för oss andra bara, gör det" eller "de hade inte läst regel nummer två heller, var inte påverkad när du hanterar fyverkerier" och för att avsluta det hela saker som "hua, vilken miljöförstörning fyverkerier egentligen är. Och slöseri med pengar".

Det räcker dock inte med det här i tantvarningsväg. När vi står där, med de betydligt yngre sällskapen runtomkring oss ser jag hur det slängs platsglas lite här och var. Jag sa inget först utan höll bara tyst om det. Men tillslut gick det inte. Det står två tjejer och en kille närmast oss. De hiviar iväg ett platsglad över vägräcket som fastnar i buskarna. En av tjejerna hiviar iväg något annat och det fastnar i samma buske. Så ångrar hon sig och inser att hon behöver prylen och tar klivet över vägräcket och tar tillbaka den. Men då kunde jag inte vara tyst längre:
- När du ändå har klättrat över kan du väl vara snäll och ta med platsglaset som din kompis slängde där? Känns lite onödigt att låta det ligga kvar när du ändå klättrat över eller hur? 
Till mitt försvar måste jag tillägga att jag sa det snällt och vänligt (och de verkade inte bli arga, blev inte kallad varken kärring, kossa eller något annat otrevligt) och sedan önskade dem ett gott nytt åt och trevlig festande. 

Maken tyckte nog dock att det var sådär lagom kul och snarare pinsamt skulle jag tro. Stackarn, han får alltid skämmas för mig. ;-)

Fridens!

Kommentarer
Postat av: Annelie

1. Du hade ju rätt!



2. Du sitter faktiskt med i styrelsen (eller har gjort?)



3. Jag känner ingen som känns så "vuxen" i vår ålder som just du. Och med det menar jag mogen för sin ålder, inte tant!



Va fan, vi är inga tanter! Jag tycker det har gått inflation i detta åldersnojjande; alla beklagar sig. Visst vi är inte 20 längre, men handen på hjärtat; var det så j-a kul? Egentligen?

Äh va då, du sitter ju faktiskt med i styrelsen vännen!

2009-01-24 @ 12:59:51
Postat av: Annelie

Det där sista skulle ha redigerats bort dårå s

2009-01-24 @ 13:01:09
Postat av: JennyPenny

Fast vi var en bra bit från föreningens mark, det här var nere vid vägen och på gatan. Inte lätt att veta iofs, men inget med föreningen alltså. och jag sitter inte längre i styrelsen, det är två årsedan jag slöt med det. ;-)



Och det är inte noja eller klagande, bara en reflektion över tanten i mig. Jag gillar henne! s

2009-01-27 @ 21:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0